חייגו עכשיו : 077-803-9867

שאלות ותשובות בנושא גמילה מחיתולים

תוכן עניינים

מאת: נעמה סבג שמש

עידן ההורות עונים לכם על כל השאלות בנושא גמילה מחיתולים – פשוט לגזור ולשמור!

מתי גומלים מחיתולים ?

בדומה לתהליכי גמילה אחרים, כמו גמילה ממוצץ, מהנקה או מגורמי תלות אחרים, גם בגמילה מחיתולים צריך ההורה להוביל את המהלך. ההורה ער להתנהלות הילד ביום יום, מזהה את הבשלות והמוכנות שלו ומכיר לעומק את השלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא. לפי התרשמותו, הוא מחליט על תחילת הליך הגמילה ומגבש תוכנית פעולה.

איך גומלים מחיתולים מבלי ליצור טראומה?

גמילה מחיתולים מורכבת יותר ובעלת מאפיינים נוספים. אם בתהליכי גמילה אחרים החלטת ההורה מביאה את הילד להבין שהגורם שהורגל אליו – איננו, וכך לומד להירגע בדרך אחרת, בגמילה מחיתול הילד שותף פעיל יותר בתהליך. בעקבות החלטת ההורה עוברת האחריות אל הילד ללמידת שליטה על צרכיו והבנת המשמעות של התהליך. אם הילד אינו בשלב ההתפתחותי הנכון, אם הגמילה נעשית באופן לא תואם, אם ההורה מחכה זמן לרב לסימנים של הילד אך לא לוקח החלטה ויוזם את תחילת התהליך, ייתכן הגמילה מהחיתול תתבצע עם קשיים ולאורך זמן, ולעיתים תלווה ברגרסיות.

ישבנון, שירותים או סיר?

חשוב לבחון היטב מה הם העזרים המתאימים לילדכם בשלב הגמילה בו הוא נמצא. ישנם ילדים שהשירותים, המקושרים בעיניהם לתחום השמור למבוגרים, ילחיצו אותם. בשירותים יש חור והם יכולים ליפול לתוכו והם גם לא מבינים לאן הצרכים הולכים. ישנם ילדים שהישבנון מלחיץ אותם כי הוא לא יציב, כי צריך לטפס עליו ויש שלא יאהבו את הסיר משום שהם רוצים לעשות בשירותים כמו בוגרים. הבחירה תתרחש על פי העדפת הילד, בהתאם להכוונת ההורה לעבר עשיית הצרכים בשירותים בסיום התהליך, תוך שמירה על בטיחותו (ילד שמתחילים עמו גמילה בשירותים, צריך להיות בנוכחות של מבוגר, שמא ייפול מהשירותים והחוויה הלא נעימה תקושר לשירותים .

איך מכינים את הילד לגמילה?

הכנה מוקדמת והסבר מקדים חשובים להצלחה של תהליך. אם אני כהורה, רוצה שילדי יהיה עצמאי וילך לשירותים לבדו, אני צריך להסביר לו מה הולך להיות, מה יידרש ממנו, מה המשמעות של הליכה זו.
הכנה מוקדמת אף תעזור להורה לבחון את תגובות הילד ובכך לוודא שאכן הוא מוכן לכך. יתכן שלאחר השיחה, תגובת הילד תהיה כה חריפה כנגד התהליך וההורה יחליט לדחות מעט את תחילתו.

ההסבר צריך להיות מפורט עד כמה שניתן: מה הולך לקרות כאשר מורידים את החיתול, מתי מורידים את הטיטול, מה מצופה ממנו, מה התפקיד של אמא (אמא תעזור לעלות על הישבנון, אמא תביא את הסיר ותרים אחר כך את המכנסיים, וכו')..

מתי מתחילים לגמול בלילה ?

לאחר זמן מה, כאשר הגמילה ביום הופנמה, אפשר להתקדם לעבר גמילה בזמן שינה. ילדכם כבר מודע לצרכי גופו ומזהה מתי הוא צריך לגשת. החלו בגמילה בשנת הצהריים הקצרה יותר והתקדמו לשנת הלילה. עשו הערכת מצב למוכנות של הילד לעניין ובדקו האם הוא באמת מוכן. האם במהלך השינה הוא כבר אינו עושה צרכים בחיתול? האם הוא קם עם חיתול יבש ומבקש לאחר ללכת לשירותים?

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.