חייגו עכשיו : 077-803-9867

הכנת שיעורי בית עם הילדים

תוכן עניינים

מאת: שגית גרוס

בסוף כל יום בו ההורים מגיעים הביתה והילדים חוזרים מבית הספר, נשמע את הוויכוח התמידי אצל כולם – הכנת שיעורי בית!!
מטלה? למידה? הצלחות? כישלונות? עידן ההורות כאן כדי לעשות לכם סדר ולהאיר בדברים.

הכנת שיעורי בית היא משימה שמוכרת וזכורה לכולנו. היא הייתה מנת חלקנו בלימודים בבית הספר, בקורסים בצבא, באוניברסיטה ולעיתים יש לנו גם מטלות מהעבודה שאנו נאלצים לעשות בבית.

שיעורי הבית הופכים להיות לא פעם מקור לוויכוחים וחיכוכים בבית. ההורים סבורים כי שיעורי הבית הם אחריותו של הילד ועל המורה בבית הספר מוטלת המשימה לעקוב ולבדוק אותן. המורים מאידך סבורים כי גם לבית יש תפקיד משמעותי בלמידה של הילד והאחריות למעקב מוטלת גם על ההורים.

למידה בבית וההתמודדויות עם הילדים

הבית משמש כבית הספר הראשון של הילדים. כאן הם לומדים להתהפך, ללכת, לדבר, לגעת, להתפתח במסגרת גבולות בטוחים בידי האנשים שהכי אוהבים אותם. הבית הוא המקום שילדים לומדים על מערכות יחסים זוגיות ומשפחתיות. כאן מתפתחים הכישורים החברתיים הראשונים – לומדים לשתף, לוותר, לחלוק, להמתין בסבלנות.

חשבו עליכם מתחילים מקום עבודה חדש – כמה נדרש מכם ללמוד בתחילת הדרך. מה המדיניות, הנהלים, צורת העבודה . . . לאט לאט אתם צוברים ניסיון וביטחון והעבודה כמוה נעשית מעצמה. כך גם הילדים לומדים לאט לאט עד שהם צוברים ניסיון וביטחון.

ילדים עוברים מהגן לבית הספר בסביבות גיל שש. הם עוברים ממסגרת קטנה יותר, חופשית יותר למסגרת גדולה שמצריכה לשבת על הכיסא שעות לא מעטות. הם מתמודדים עם הסתגלות למערכת חדשה, גדולה ולא מוכרת. במקביל הם מתמודדים עם ציפיות של ההורים וציפיות מהצוות החינוכי החדש. הרבה משימות חדשות ואינן מוכרות לומדים הילדים בשנה הראשונה בבית הספר וביניהם שיעורי בית. 

בניית תהליך לשינוי עם הילדים

התמודדות עם שיעורי בית הינה משימה מורכבת שמצריכה ארגון סביבה, ארגון זמן ותכנון מראש. בתחילה ילדים לא מבינים את ההוראות ואת מה שמצופה מהם לעשות. כאשר אנו מסתכלים על זה בעין של אדם מבוגר נראה לעיתים במחברות תשובות קצרות, כתב לא מסודר ושגיאות כתיב. זיכרו שלמידה היא תהליך איטי והדרגתי, יש בה הצלחות ושגיאות. אפשרו להם לשגות, קבלו זאת בהבנה וזיכרו כי כאשר מטפסים במעלה ההר נתקלים גם בקשיים בדרך. למדו את הילדים כיצד להתמודד עם שגיאות, כיצד להכיל כישלונות, כיצד מתמודדים עם קשיים. אילו כלים שישרתו אותם לאורך חייהם בכל מקום שילכו.

זיכרו!

שיעורי הבית של הילדים או ההצלחות שלהם בבית הספר אינם משקפים את כישלונכם כהורים. האם אתם מוצאים את עצמכם כועסים על שיעורי הבית, מבחנים, מטלות בי״ס? בדקו מדוע זה חשוב לכם כל כך? האם זה מזכיר לכם קושי שלכם מהילדות? שימו לב להתייחס לקושי ולצרכים של הילדים ולבחון שהתגובה אינה קשורה לרגש או זיכרון שלכם.

אפשר וחשוב לעזור לילדים להתמודד עם שיעורי בית – איך? אלו ההצעות שלנו בעידן ההורות: 

  • סדר יום
    הגדירו מראש זמן שבו מכינים שיעורי בית. התייחסו לגיל של הילדים וליכולות שלהם. ילדים צעירים זקוקים עדיין לעזרה ותיווך בקריאת הוראות. ישנם משימות שניתנות לביצוע רק בליווי ההורים או משימות שהילד לא הבין וזקוק להסבר נוסף מכם. הגדירו זמן לאחר שהילד חוזר מבית הספר, אוכל ונח מעט. מומלץ שהזמן לא יגלוש לשעות הערב המאוחרות כיוון שהילדים וגם אתם עייפים וחסרי סבלנות.
    • ארגון מקום
      הקצו מקום מסודר להכנת שיעורי בית. מקום עם שולחן וכיסא נוחים, מקום מואר ומסודר. סדרו והכינו את המקום ביחד עם הילד בכדי שירגיש בנוח. הקפידו כי הכנת שיעורי הבית תעשה ללא טלוויזיה או טלפון ברקע. רוב הילדים יתקשו להתמקד בשיעורי הבית ובטלוויזיה בו זמנית.
  • ארגון הזמן
    רוב הילדים בגיל הצעיר לא יודעים להתארגן בצורה נכונה ולתכנן את הזמן הדרוש לביצוע כל משימה. לילדים צעירים אין תחושה של זמן והם מתקשים לארגן את המשימות שניתנו להן לפי סדר חשיבות. למדו את הילדים אסטרטגיות בכדי לדעת לארגן את הזמן שלהם בצורה יעילה עם השנים. למדו אותם תחילה להתמצא במערכת השעות. הדגימו כיצד בודקים את המשימות שיש לנו להכין, עזרו להם לסדר אותן לפי מה שחשוב ודחוף לבצע ומה ניתן לדחייה. ניתן להכין עם הילדים טבלה שבועית ובה נשבץ אילו משימות נעשה בכל יום לפי מערכת השעות, או להכין רשימה עם כל המשימות מסודרות לפי סדר חשיבות. משימה שביצענו נמחקת מהרשימה.
    • נוכחות הורית לגיל הרך ולבני הנוער
      שיעורי בית הם אמנם משימות שניתנו לילדים אך כדי ללמד אותם להיות לומדים עצמאיים ואחראיים דרוש זמן וסבלנות. ישנם ילדים שזקוקים לנוכחות של ההורים שלהם כיוון שלא הבינו את ההוראה או שאינם מבינים את הנושא שלמדו. זקוקים להסבר נוסף על חומר שלא הבינו וחלקם זקוקים שתהיו בסביבה. זיכרו כי אתם ההורים שלהם ולא המורים ואם אתם מאתרים קושי גדול שתפו את הצוות החינוכי. סמכו על הצוות החינוכי שיש לו ידע וניסיון בכדי לעבוד עם הילד ולהנחות אתכם כיצד לסייע ולתרגל בבית.

      ככל שהילדים מתבגרים הנוכחות שלכם דרושה עבור משימה שאינה ברורה, משימה חדשה שאינם יודעים להתמודד איתה או משימה משותפת להורים וילדים. ישנם ילדים שכמות גדולה של משימות מבלבלת אותם והם אינם יודעים ממה להתחיל, לכן נסו להסביר משימה אחת ואפשרו להם לבצע אותה ללא נוכחותכם, שובו לאחר מספר דקות, שבחו את הילד והסבירו את המשימה הבאה. כך תלמדו את הילד כיצד לנהל את המשימות בצורה הדרגתית ונכונה.
  • שבחים
    זיכרו לשבח את הילדים על ההצלחות שלהם. הסבירו להם בדיוק ממה אתם מרוצים ואל תסתפקו בלומר כל הכבוד. ביטוי זה אינו מסביר מהי ההתנהגות ממנה הייתם מרוצים. אמרו לדוגמה – איזה כיף לראות שעבדת באופן עצמאי. בדרך זו הכרתם במעשה החיובי של הילד, שבחתם אותו והסברתם במה הייתם גאים בו.
  • למידה בבית
    זיכרו שחלק מהלמידה נעשית גם בבית. שיעורי בית, לימוד לקראת מבחן, עבודות, מצגות ומשימות אחרות שניתנות הביתה. במידה וזיהיתם קושי אצל הילד נסו לתרגל הנושא דרך משחקי מחשב או משחקים שהכנתם. עצם הכנת המשחק ביחד היא חוויה מהנה ומלמדת בפני עצמה. למדו אותם כיצד לחפש מידע באינטרנט ואיזה מידע הוא רלוונטי עבורם ויכול לסייע בהכנת השיעורים – מנועי חיפוש של מילון, אנציקלופדיה, תרגום, חיפוש נושא.

והכי חשוב לזכור שלמידה היא תהליך מהנה וחווייתי שניתן להפוך אותו לחוויה נעימה גם בבית.

שגית גרוס (M.A)

יועצת משפחתית ומנחת הורים בכירה מבית עידן ההורות.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.