חייגו עכשיו : 077-803-9867

הקשר הנסתר שבין "אני יכול לבד" לבין "אני רוצה את אמא \ אבא"

תוכן עניינים

מאת: אביב כלש

עצמאות. כולנו רוצים ילדים עצמאיים, שיצליחו להתנהל לבד, שיהיו מסוגלים להחליט לבד, כאלה עם 'עמוד שדרה' איתן ויכולת להתמודד עם אתגרי החיים.

"עמית היה מתלבש לבד, מתקלח לבד ואוכל לבד. מאוד עצמאי, אהב את העצמאות, היה גאה בה! כל זה, עד שהגיעה אחותו הקטנה. פתאום כל המיומנויות כאילו פרחו מזיכרונו. פתאום, דווקא כשאני צריכה שהוא יסתדר לבד, הוא רוצה אותי כל הזמן לצידו. צריך שאחפוף לו, אנעל לו, אלביש אותו. פתאום הוא תלוי בי באופן מוחלט. אני לא מבינה מה השתנה. הוא שכח איך עושים? הוא לא רוצה יותר את שכל כך רצה קודם? אולי יש איזשהי בעיה מוטורית שאני לא מזהה?"

זו דוגמא לאמא שחלקה איתי מצוקה שאני שומעת הרבה. כשאח חדש מצטרף למשפחה או כשהורה מתחיל עבודה חדשה, עצמאות ילדינו שכולנו מייחלים לה ועובדים עליה קשה, פתאום נעלמת או עוברת נסיגה, הרצון לעשות הכל לבד מתחלף ב'אבל אני לא יכול' / 'אמא תעזרי לי'. 

הילדים שלנו חכמים והם יודעים להשיג את מה שהם רוצים וצריכים.

עמית, הילד בסיפור הנ"ל, למד שכאשר הוא עושה דברים לבד משמע הוא לא זקוק יותר לאמא. כשהוא עושה דברים לבד, אמא כבר לא נדרשת להיות לידו, לטפל ולדאוג. כשהוא עצמאי, הוא לא מקבל את תשומת הלב שכל כך נחוצה לו.

אז מה יותר קל מלהפסיק להיות עצמאי? כשאני לא יכול לבד- אמא לצידי.

עמית משתמש במידת העצמאות שלו כדי להשיג 'קצת יותר' מאמא והוא, כמו ילדים רבים אחרים, בסך הכל משיג בחוכמה רבה את מבוקשו.

אז מה עושים? כמה פעולות שיוכלו לסייע: בין תשומת לב לעצמאות- מפרידים

אני רוצה להראות לו שאת תשומת הלב ממני הוא מקבל בזכות העובדה שהוא הילד שלי ולא כי הוא זקוק לעזרתי.

זמן איכות עם ילדיכם

העניקו תשומת לב בצורה בריאה. למדו את ילדיכם שכדי לקבל מכם תשומת לב הם לא צריכים להיות תלותיים, אלא פשוט לבקש יחס. 

על זמן האיכות להיות אחד על אחד. גם הבכור שלכם זקוק לתשומת לב אישית, גם הוא רוצה את אמא רק לעצמו לפעמים. 

זמן איכות לא צריך להיות בילוי מיוחד או חוויה חדשה שלוקחת לנו רבע מהיממה.

זמן איכות יכול להיות גם שיחה קטנה לפני השינה או אמבטיה מפנקת עם מוזיקה מהנה. כל דבר שיהיה רק שלי ושל ילדי ונגדיר יחד שהוא הזמן המיוחד שלנו להתקרב אחת לשני. 

זמן האיכות לא יכול להיות מהנה רק לילד! גם לנו ההורים מגיע לעשות כיף. מצאו פעילות שגם אתם אוהבים ונהנים ממנה.

כשהילד עושה פעולה לבדו, אל תתרחקו או תנתקו את תשומת הלב ממנו. הישארו נוכחים לצידו, לוו אותו בתהליך הלמידה, חזקו אותו על הדרך ועל הבחירה. כך הוא יבין שהעצמאות איננה מרחיקה ממנו את הוריו. כשהוא עצמאי הוא מקבל יחס חיובי, חיזוקים ושבחים על ההתקדמות. הוא גאה בעצמו על הפעולה, הוא מהווה דוגמא לאחותו הקטנה ולכן להיות עצמאי זה ממש נפלא.

אמון – הילד יכול ומסוגל

האמינו לילדכם כשהוא אומר שהוא לא יכול או לא מסוגל. נסו שלא לפרש זאת כ'דווקא' או ביטוי של 'בכוונה'. אולי הוא כן יכול ומסוגל לבצע את אותה הפעולה, אבל כשהוא אומר לי שהוא לא, כנראה שיש בקשה שמסתתרת מתחת לאימרה. 

כשאני מאמינה לדבריו, מפרקת את המיומנות לשלבים הדרגתיים ומראה לו שאני מאמינה ביכולת שלו לנסות ולהצליח, הילד שלי מרגיש שאני רואה אותו, אוהבת אותו, דואגת לו ונשארת לצידו.

הקשיבו לילדיכם. ולא רק לנאמר במילים, אלא גם לצורך שיושב מתחת לדיבורים.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.