חייגו עכשיו : 077-803-9867

השפעת ההיפרדות הרגשית בין בני זוג גרושים

תוכן עניינים

מאת: אסף דולינגר

גירושין הם חוויה מאתגרת וסוערת רגשית לכל הצדדים המעורבים, לרבות בני הזוג הגרושים. להיפרדות הרגשית בין בני זוג גרושים יכולה להיות השפעה משמעותית על המסוגלות ההורית שלהם לאחר הגירושין.

במאמר זה נאיר את ההשפעות האפשריות האלה, ונציע מספר אסטרטגיות ליצירה וטיפוח מערכות יחסים עמידות לרווחת הילדים המעורבים.

אדם שמתגרש חווה קשת מגוונת של רגשות, החל בכעס, עלבון, תיעוב, קנאה, אשמה (או האשמה) ושנאה,

דרך חמלה, הערכה, הערצה, אהבה ובמקרים רבים גם תחושת תלות ברמות משתנות.

הרגשות האלה, אותם הוא מפנה גם כלפי עצמו, אבל בעיקר כלפי הצד השני, יכולים להופיע סימולטנית, או בצורה טורית, בשלבים שונים של תהליך הגירושין.

היכולת שלו להתאושש מהתהליך ולקיים מערכת יחסים תקינה עם האדם שממנו התגרש (היפרדות רגשית), משפיעה, כמעט בהכרח, על ההתנהלות שלו כהורה (מסוגלות הורית) בשלב שלאחר הגירושין.

היפרדות ריגשית והשפעתה על המסוגלות ההורית

מחקרים מצאו שיש יחס ישר בין רמת ההיפרדות הרגשית בין בני זוג מתגרשים לבין רמת המסוגלות ההורית שלהם בשלב שלאחר הגירושין: ככל שההיפרדות הרגשית בין בני הזוג תהיה גבוהה יותר, המסוגלות ההורית שלהם תהיה גבוהה יותר.

במילים אחרות, על מנת שההורה המתגרש יוכל להתנהל מול ילדיו בצורה יעילה ונכונה בשלב שלאחר הגירושין, הוא צריך להיות מסוגל להתמודד עם הרגשות העזים שהוא עדיין מרגיש כלפי הצד השני, ולא לאפשר להם לפגוע בהורות שלו.

כשהוא לא מצליח להתגבר, למשל, על העלבון או ההשפלה שהוא חש בגלל שהצד השני הוא זה שיזם את הפרידה, זה אומר שההיפרדות הרגשית שלו היא נמוכה, ועלולות להיות לכך השלכות ישירות ועקיפות על ההתנהלות שלו בתור הורה גרוש. הדין זהה גם כשהוא לא מצליח להתגבר על אהבה חזקה ותחושת פספוס בגלל עצם הגירושין. 

גם במקרה כזה, ההיפרדות הרגשית שלו נמוכה וההורות שלו תושפע כמעט בהכרח, באחת, או יותר, מהדרכים הבאות:

1. התמוטטות התקשורת בהורות:
רגשות שליליים כמו כעס, טינה ופגיעה יכולים להפריע להורות משותפת וקבלת החלטות יעילה. תקשורת לקויה עלולה לגרום לקשיים בתיאום לוחות זמנים, אסטרטגיות הורות לא עקביות ואי הבנות שעלולות להשפיע לרעה על רווחתם של הילדים.


2. יצירה, או החרפה, של קונפליקטים הוריים משותפים:
במצב של חילוקי דעות בין ההורים הגרושים סביב נושאים כמו לימודים או צפייה במסכים, עלול להיווצר מתח מוגזם, לפעמים בצורה מכוונת על ידי ההורה שעדיין לא נפרד רגשית מההורה השני. המתח הזה נובע, פעמים רבות, ממשקעים לא פתורים מתקופת הנישואין.

3. זמינות רגשית נמוכה כלפי הילדים:
עיסוק ברגשות כלפי הגרוש/ה, חיוביים או שליליים, עלול לפגוע בזמינות הרגשית מול הילדים, דבר שעלול לפגוע בתחושת השייכות והביטחון שלהם.

4. קונפליקט נאמנות שהילדים נשאבים אליו בעל כורחם:
ההורים, או אחד מהם, עלולים לערב את הילדים ברגשות שלהם כלפי הצד השני, שלא בכוונה או בכוונה כדי ליצור אווירה של מתח ואיבה, מצב שעלול לגרום לילדים להרגיש קרועים בין הוריהם או לבחור צד בקונפליקט.

על מנת להימנע מהשלכות כאלה ואחרות, על ההורים המתגרשים לפתח אסטרטגיות מסתגלות לטיפוח מערכות יחסים מסתגלות, ביניהן ניהול תקשורת פתוחה, מכבדת וקבועה עם הצד השני, בכל הנוגע לענייני הורות, קביעת מסגרת קבועה ויציבה עד כמה שניתן ואף פנייה משותפת להנחיה הורית כדי לנווט בין האתגרים הרגשיים שעדיין מטרידים ולפתח אסטרטגיות התמודדות יעילות.

לסיכום, 

היפרדות רגשית בין בני זוג גרושים משפיעה באופן מובהק על יכולתם להורות משותפת יעילה לאחר הגירושין. על ידי הכרה באתגרים שהיפרדות רגשית נמוכה מציבה, הורים גרושים יכולים לנקוט בצעדים יזומים כדי לטפח מערכות יחסים מסתגלות, לרווחת ילדיהם. 

באמצעות תקשורת פתוחה, אמפתיה ומחויבות לשים את צרכי ילדיהם בראש סדר העדיפויות, בני זוג גרושים יכולים לעבוד יחד על מנת ליצור סביבה הורות משותפת תומכת ויציבה, לקידום ההתפתחות הרגשית והכללית של הילדים.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.