חייגו עכשיו : 077-803-9867

ניווט הורי בתוך הדינמיקה בין ילדים במשפחה מורכבת

תוכן עניינים

מאת: אסף דולינגר

טיפוח אחדות והבנה במשפחה מורכבת, שבה חיים יחד הורה ביולוגי וחורג, אחים ביולוגיים, חורגים, או אחים למחצה, מתקיימות מערכות יחסים משולבות והדינמיקה בין הילדים עלולה להיות מאתגרת ואף קשה. 

הבנת הדינמיקה הזאת היא חיונית לטיפוח אחדות, שיתוף פעולה ותחושת שייכות בין הילדים.

במאמר זה נעסוק בדינמיקה המתעוררת בין ילדים במשפחות מורכבות ונספק תובנות לגבי הדרכים שבהן הורים יכולים לתמוך ולקדם מערכות יחסים חיוביות במסגרת מאתגרת כזאת.

1. מציאת מקום במבנה החדש:
הילדים, שהגיעו אל הבית המורכב ממבנים משפחתיים שונים, נכנסים למעשה לכור היתוך, שמאלץ אותם להסתגל למבנה משפחתי חדש ולא מוכר, שכולל בתוכו אחים למחצה ואחים חורגים. המבנה החדש הזה גורם להם לבחון, כמעט מיד ובאופן אוטומטי, את מקומם ותפקידם במבנה החדש.

2. יצירת קשרים חדשים עם אחים ש'נולדו' פתאום:
ילדים במשפחה מורכבת מתעוררים בוקר אחד ומגלים שיש להם אחים נוספים (חורגים או למחצה, כאמור למעלה).
הגילוי הזה מעמיד בפניהם את ההכרח לבנות ולטפח מערכות יחסים חדשות עבורם, למרות שהם הכירו את הילדים של הצד השני עוד לפני החיבור של הבתים. בניית מערכת יחסים כזאת היא משימה מאוד לא פשוטה, במיוחד אם לוקחים בחשבון את ההתנגדויות המובנות שעלולות לצוץ אצל הילדים בשני הצדדים סביב חיבור הבתים וקבלת האחים האלה כעובדה מוגמרת שצריך להתייחס אליה.

3. ניהול יריבות ותחרות עם האחים החדשים על משאבים רגשיים:

באופן טבעי ולגיטימי, ילדים מנהלים ביניהם תחרות (גלויה וסמויה) על תשומת לב, אהבה, שייכות, מקום במשפחה ועוד. התחרות הזאת גדלה פי כמה במשפחה מורכבת, היות ונוספו מתחרים חדשים, במיוחד אם הדינמיקה (השפה, החוקים, ההרגלים) שהייתה נהוגה במשפחת המקור הייתה שונה לחלוטין ועכשיו צריכים להתרגל לדינמיקה אחרת.

האחריות לנהל את האתגרים הללו באופן פעיל ויזום, תוך טיפוח סביבה של שיתוף פעולה, תמיכה ותחרות בריאה, היא נחלתם של ההורים. הם אלה שצריכים ליזום אינטראקציות שיעודדו לקיחת אחריות משותפת וקבלת החלטות משותפת. בצורה כזאת, הילדים ישתפו פעולה ויירתמו לעיצוב הסביבה המורכבת החדשה.

זאת ועוד, ההורים צריכים לספק לילדים מרחב רגשי בטוח שבו יוכלו להביע את רגשותיהם, לאמת את חוויותיהם האישיות והמשפחתיות, ולשמור, תוך כדי כך, על זהותם הייחודית בתוך התמהיל החדש של הבית המורכב.

נדבך חשוב נוסף בניווט של ההורים בתוך הדינמיקה בין הילדים הוא יצירת הזדמנויות לחיבור:

טיולים משפחתיים, חופשות וזמן משפחתי קבוע יכולים לחזק מערכות יחסים ולבנות תחושת אחדות ואינטימיות בין האחים.

לסיכום, 

במשפחות מורכבות, הדינמיקה בין ילדים יכולה להיות מורכבת, אבל עם הבנה, סבלנות והורות יזומה, מערכות יחסים חיוביות יכולות לפרוח. על ידי הכרה והתמודדות עם האתגרים הייחודיים העומדים בפני ילדים במשפחות מורכבות, ההורים יכולים לטפח אחדות, שיתוף פעולה ותחושת שייכות בין האחים. יצירת סביבה תומכת ומכילה בה מכבדים ומטפחים זהויות אינדיבידואליות היא המפתח לבניית קשרים אחים חזקים ולהבטחת רווחתם של כל הילדים בתוך המבנה המשפחתי המורכב.

אסף דולינגר, מנחה הקורס 'גירושין-אפשר גם אחרת'

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.