חייגו עכשיו : 077-803-9867

שאלות ותשובות בנושא שנת תינוקות

תוכן עניינים

מאת: סיגל חדד

ההתאקלמות של הילד והשינה בגן, איך נכון להרדים את התינוק, האכלות באמצע הלילה ועוד. אתם שואלים וסיגל חדד עונה !

שאלה

היי, אני אמא לקטנה בת חודשיים וחצי. בתי מתעוררת בלילה כל שעתיים- שלוש לאכול. מסביבי אומרים לי שאני צריכה כבר להרגיל אותה לישון לילה שלם. שיהיו לה הרגלים נכונים. אחר כך, אני אצטער שדחיתי את הנושא לגיל מאוחר. האם זה לא מוקדם מדי? האם אני טועה?

תשובה

בתך רק בת חודשיים וחצי, תפקידה הוא להתאקלם ולהסתגל לעולם החדש והלא מוכר אליו היא הגיעה. היא צריכה להכיר את גופה ולהבין את צרכיו (להבין את הסימנים והתחושות שהיא מרגישה בגופה).

תיאורטיקן בשם אברהם מאסלוו, גיבש את כלל הצרכים של האדם לכדי פירמידה. 'פירמידת הצרכים של מאסלוו'. בתך נמצאת ממש בשלב הראשוני של פירמידה זו, סיפוק הצרכים הבסיסיים. צרכים כמו סיפוק רעב וצמא, תחושת נוחות (החלפת חיתולים בזמן, שמירה על טמפ', שמירה על הבריאות או קבלת מענה בעת מחלה, חולשה או כאב).

כפי ששמת לב, חלק מהצרכים הללו הנו גם הצורך לאכול במהלך הלילה. 

אמנם, ישנם תינוקות אשר מסוגלים וישנים לילה שלם כבר מגיל צעיר, אך, התנהגות זו משתנה מילד לילד. עקרונית, ילד בגילה של בתך, צריך תזונה מחזורית במהלך כל היממה, וההתעוררות של בתך כל שעתיים- שלוש הנה נורמלית ביותר.

היי סבלנית כלפי התינוקת, והעבירי את המסר הזה לסובבייך. 

בכל גיל יש תפקיד מסוים וצרכים מסוימים, וכעת בתך צריכה להתמקד בגדילה ובהתפתחות מתוך מקום של בטחון ושל אמון בנוכחות התמידית של אמה.

ההרגלים שמפניהם חוששים כל כך האנשים מסביבך, הם אכן נושא שיש לקחת בחשבון ואף את השפעותיהם, אך בגיל יותר מאוחר. תוכלי בגיל חודשיים וחצי, לוודא שאינך מלמדת את בתך הרגלים שאינם נכונים ושבגיל מאוחר יותר תצטרכי להתמודד עם השלכותיהם, אך, צורך בסיסי כרעב אינו הרגל (חשוב לציין שאם האכילה תהפוך במהלך החודשים לצורך רגשי, לדרך הרגעות, אזי האכילה תעבור לקטגוריה של גורמי תלות).

במקביל לכך, במהלך האכילה במהלך החודשים הקרובים, השתדלי להזין את בתך בזמנים הדרושים לה. חשוב שתהיי מודעת לזמני האכילה שלה ותוודאי שאכן היא התעוררה בגלל הרעב ולא משום גורם אחר.

בתאבון.

———————————————————————

שאלה

שלום לך, אני אמא לקטנטן בין 5 חודשים. הוא נרדם רק על הידיים שלי, כשאני טופחת לו על הטוסיק, מנענעת אותו ושמתי לב שהוא נרדם רק כשהחדר חשוך. אני אמורה לחזור לעבודה והמטפלת של הפעוטון אמרה לי שזה יהיה בעייתי להרדים אותו באותו האופן. היא רמזה לי בעדינות שיהיה לבני מאוד קשה אם אמשיך להרדים אותו באותו אופן על אף שאני הייתי רוצה להמשיך באותה רוטינה שיש לנו כיום. מה עדיף? איך אעזור לבני בהתאקלמות בגן מבחינת השינה?

תשובה

מאוד משמח שהמטפלת מעורבת ודואגת לטובתו של ילדך. האכפתיות שלה תעזור לבנך להסתגל לשינוי בדרך הטובה ביותר גם אם מתקיים שוני בין השגרה שיש בבית לבין השגרה הקיימת בפעוטון.

המטפלת צודקת שכאשר ילד מתרגל להירדם בדרך מסוימת ואז מגיע לסביבה חדשה ודרך הרדמה אחרת, ייתכן והוא יתקל בקשיים. לכן, חשוב לעשות את ההכנה מראש עוד טרם הגעתו לפעוטון, וללמד אותו את להירדם באופן עצמאי ללא תמיכה ועזרת אמא, היות שאמא לא תהיה בפעוטון.

על כן, באופן הדרגתי, העבירי את ילדך ממצב בו הוא נרדם על הידיים שלך בכל ערב ובכל לילה, למצב בו הוא נרדם במיטתו כאשר את נמצאת לצידו ומלווה אותו בהרבה מגע בהתחלה ( הניחי אותו במיטה, אם יבכה הרימי אותו והרגיעי אותו או הביאי אותו למצב של נמנום ואז הורידי אותו שוב למיטה. חוזר חלילה). 

תחילה יהיה לילדך קושי, הוא למד דרך חדשה והוא צריך להסתגל אליה, אך, התמדה ועקביות בפעולות שלך בכל ערב יעזרו לו ללמוד את השינוי. לאחר שילדך התרגל לישון במיטתו תוכלי להתקדם, וללמדו להירדם באופן עצמאי ללא הנוכחות הצמודה שלך.

לכשיכנס לפעוטון ידע בנך שהוא יכול לשים ראש על המזרן ולהירדם לבדו. הוא יודע איך לעשות זאת כפי שלימדת אותו בבית. ייתכן שבתחילה המטפלת תהיה לצדו כדי לעזור לו להתרגל לסביבה, אבל, בסיס ההרדמות העצמאית יהיה כבר מבוסס מהבית.

יחד עם זאת, חשוב לומר שסביבת הפעוטון שונה מסביבת הבית. כמו שילדך יתרגל לדמויות המשמעותיות החדשות, לסדר היום, לסביבה, לילדים הנוספים, כך הוא יתרגל גם לאופן הרדמה אחר. כך, שבמידה והנך מעוניינת להשאיר את אופן ההרדמה שבבית כמות שהוא (במידה ואכן, אופן ההרדמה מתאים גם לך וגם לבנך), ילדך ילמד לעשות את ההבחנה בין שינה בבית סדרך אחת, לבין שינה בפעוטון בדרך אחרת. הוא ילמד זאת בעזרת המטפלת שבשלב הקליטה תלמד אותו איך ישנים בפעוטון. 

ייתכן ומהלך זה לא יהיה פשוט, משום הרגלי הינה שלו בבית, אך, הוא אפשרי, משום הסביבה השונה, ובמידה והמטפלת תהיה עקבית ובעלת מסר ברור לגבי ההרדמות בפעוטון.

קליטה נעימה.

———————————————————————-

שאלה

היי, מתוקי שלי לקראת גיל 9 חודשים. הוא נרדם במיטה בעזרת נדנוד קל לעיתים בלי כלום רק שעומדים לידו. העניין שמתעורר בין פעמיים לשלוש בלילה, יונק ומיד חוזר לישון.
האם זה שגוי? האם הגיוני שמתעורר לפעמים שלוש פעמים בלילה לינוק?. יש לציין שכבר חודשיים אוכל 2-3 ארוחות מוצקים ביום וילד רגוע ושלו. אני שומעת מחברות שנותנות לילדים שלהם לבכות ולא מאכילות בלילה וזה לא נראה לי הגיוני..
אשמח לדעתך.

תשובה

אני מאוד מבינה את תחושת חוסר הבטחון ואת השאלות שעולות בך. את רואה את החברות מסביבך שנוהגות בצורה מסוימת והבלבול עולה. בימינו יש המון מידע שמגיע ממקורות שונים והאימהות אינן יודעות מה לעשות. מה הנכון? מה המתאים? האם זה נורמלי? האם זה הגיוני?

לכן, שאלתך מאוד מובנית לי, ואני מעריכה שיש בך ספקות רבים נוספים. 

הבה נעשה סדר. ילד בגילו של בנך, בדרך כל יזדקק לארוחה אחת בלילה לכל הפחות. וזאת כתלות בכמות האוכל שאוכל במהלך היום, בשלבי התפתחותו, ובצרכיו. (ישנם ילדים שכבר בחודשים הראשונים אינם זקוקים להאכלה במהלך הלילה, וישנם ילדים שעדיין גם בגיל שנה מעוניינים לאכול בלילה אם בגלל הרגלים ואם בגלל שאינם אוכלים מוצקים במהלך היום, ולכן, הצורך הנו פיזיולוגי, רעב).

לפני שאת מחליטה אם יש צורך להוריד את האכלות הלילה או להשאירם התבונני על ילדך במהלך היום ובמהלך הלילה.

אם בנך אוכל במהלך היום ארוחות מוצקים שמספקות את צרכיו ומתאימות לשלב התפתחותו, החשש שיעלה בך, פן ילדך רעב בלילה ילך ויפחת ואת תוכלי להתמודד עם הדרישות שלו לאכילה בלילה ברוגע ומתוך מודעות.

אם במהלך הלילה הוא מתעורר ורק "מנשנש", לא אוכל מתוך רעב, תוכלי להבין שההתעוררויות בלילה אינן מגיעות מתוך הרעב והדבר יחזק את החלטתך להוריד את הנקות הלילה.

לאחר שתתבונני ביום ובלילה תוכלי להחליט האם ילדך עדיין צריך לאכול בלילה או שהוא כבר בשל ויכול לישון לילה רצוף ללא אכילה. אמנם בממוצע החל מגיל 10 חודשים הילדים אינם צריכים עוד לאכול בלילה, חשוב להסתכל על כל ילד וילד בנפרד ולבדוק מה הצרכים של אותו ילד.

במידה ותחליטי שאכן אין ילדך צריך לאכול בלילה, תוכלי להתחיל להוריד את ההנקות באופן הדרגתי. 

חברותייך בחרו בדרך של הורדת הנקות על ידי השארת הילד בוכה ובאופן חד. הגם שזו אינה הדרך המועדפת שכן היא אינה מגיעה מתוך נקודת המבט של הילד, ואינה לוקחת בחשבון את הצורך של הילד, זוהי הדרך שבה חברותייך בחרו. זו אינה חייבת להיות דרכך. סיום האכלות בלילה יכול להיעשות באופן הדרגתי, עם מלוא הקשב להתמסרות ולקבלה של ילדך את השינוי שקורה בחייו, ועם התקדמות לפי הקצב שלו.

אמנם חשוב לבדוק מה קורה עם הסביבה, לקבל מידע וללמוד מה האחרים עושים, אך לאחר מכן, חשוב לבדוק מה הנכון עבורי ועבור ילדי. מה המתאים לו בהתאם לאופיו, להתפתחותו ולצרכיו שלו. כך, הבלבול ואי הוודאות ירדו ואת תוכלי לפעול מתוך רוגע ובטחון.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.