חייגו עכשיו : 077-803-9867

שינה וחזרה לגן

תוכן עניינים

מאת: סיגל חדד

בעוד זמן מה מסתיים החופש ותגיע העת לתחילת שנה חדשה בגן (אם בגן חדש ואם בגן ותיק) ובכדי שלא לעשות את המעבר חד מדי ולהמעיט אם לא למנוע את הקשיים שנובעים מכך, מובא בפניכם מאמר זה. מ"שגרת" החופש אל שגרת הגן.

מחצית ראשונה של החופש הגדול עברה לה, ופנינו לעבר המחצית השנייה. כל רמז של שגרת יום מסודרת וברורה שבה נשמרות שעות השינה הנדרשות לילדך, סביר להניח שנעלם לו. הגננת וסדר היום המבורך שנבנה במהלך שנה שלמה שבו מתקיימת שנת צהריים ארוכה ומספקת, נשכחו מן הזיכרון. הימים שלכם משתנים בהתאם לדמות המטפלת ( אבא, אמא, סבא, סבתא, חברה, בייביסיטר ועוד) וכמובן בהתאם לתוכניות החופש הגדול שלכם שנועדו להעסיק ולשמח את הקטנטנים. לא פעם בוודאי התפספסו שנות היום של ילדך, או אף השתנו הרגלי השינה בערב ובלילה כתוצאה מכך.

הורים שהצליחו לשמור על סדר יום קבוע וברור לאורך כל החופש הגדול, סדר יום שדומה לסדר היום שיהא בגן, ייהנו ממעבר רך ונעים בסיום החופש הגדול. סביר להניח שאינכם נמנים בקבוצה זו וגם אם הייתה שגרה במידה מסוימת תוכלו להפיק תועלת מן הקריאה.

התבוננות והסקת מסקנות

כשבועיים לערך, קודם לתחילת שנת הגן, החלו להתבונן בילדיכם ובהרגלים החדשים שסיגלו לעצמם במהלך החופש ושאלו את השאלות הבאות:

מהי שעת ההתעוררות והשינה שלהם? מהו השלב ההתפתחותי בו הם נמצאים והאם מס' שעות השינה מתאימים לשלב הזה כמו גם לצורך האינדיבדואלי של הילד? האם יש יום מסודר לפי פעילויות, שעות אכילה, ושעות שינה מתאימות, ומחולקות באופן נכון ומתאים במהלך היום?

אנו יודעים ששגרת הלילה אף היא משתנה במהלך החופש ואיכות השינה בלילה כמובן שתשפיע על תחילת והמשך היום. האם הילד מתעורר בלילה? מהי התדירות? מהן הסיבות להתעוררויות וכיצד אתם מגיבים כהורים?

לאחר שמתבוננים ובוחנים את ההתנהלות של הילד במשך כשבוע לערך, ניתן להסיק מסקנות ולהעריך את המצב הקיים, את הקשיים, את ההרגלים החדשים שנלמדו במהלך החופש. כעת, המענה שתעניקו לילד והעזרה שתתנו לשם כניסתו לגן יהיו מדוייקים יותר עבורו.

הכנה לתחילת השנה לילד

* כ- 5 ימים לערך מיום תחילת השנה החדשה, לאחר זמן ההתבוננות ולאחר שכבר נעשתה הערכת מצב, תוכלו לעזור לילד לחזור לעבר השגרה.

בררו מהו סדר היום שהולך להיות בגן. מתי תתבצע ארוחת הבוקר, מתי תתקיים הפעילות הגופנית (לעיתים זמן חצר, לעיתים זמן משחק בגן, לעיתים טיול) וכמובן, מתי תחל שנת הצהריים.

במהלך 5 ימים אלו, החלו בסדר יום דומה לסדר היום שיהיה בגן. תחילה, אין הכרח שהילד יהיה מעוניין לישון בשעה המיועדת מיד כשתחליטו, אך לשם כך יש לכם את הימים הבאים. בכל יום, החלו בשינוי האווירה והתאמתה לזמן השינה, הורידו גירויים זמן מה לפני כן. גם אם לא ירדם יוכל לחזור לנוח, או להתעסק בפעילות רגועה בזמן הזה. כמובן, השינוי יחוזק אם יותאמו גם זמני האכילה וגם זמני הפעילות כך שהילד גם יהא עייף ושבע ומוכן לשנת הצהריים.

על אף שבגילאי הגן, עדיף ומומלץ שילדכם כבר ישן באופן עצמאי עם הרגלי שינה נכונים, אך, בימים שלפני הגן, במידה וילדכם פסח על שנת הצהריים שלו לחלוטין במהלך החופש (שסיבה אי השינה אינה בגלל שאין צורך אלא בגלל שאין תנאים מתאימים וסדר יום נכון) ניתן לעזור לו להירדם אם על ידי ישיבה לצדו, או אף ליטופים קלים (במידה ומעוניין) עד אשר יחזור לשינה סדירה ואז תוכלו גם אתם לחזור לאופן הרדמות עצמאית כפי שהילד התרגל.

* אם ילדכם אינו נרדם בעצמו וזקוק לעזרתכם או לעזרתם עזרים חיצוניים בכל הרדמה והרדמה והדבר מפריע לכם ואף לילדכם ולאיכות השינה, מומלץ ביותר להתחיל בתהליך הקניית הרגלי שינה מתאימים עוד בתחילת החופש הגדול כדי שיהיה זמן מספיק ללמידה הדרגתית ומתאימה לילד. עדיף שלא לחכות לגילאים מאוחרים יותר שאז הרגלי השינה הלא מתאימים כבר השתרשו והתקבעו להם. יהיה קושי רב יותר בתהליך הרדמות עצמאית בגילאים אלו.

* במידה ושעת השינה בערב נדחתה וילדכם ישן בשעות מאוחרות, הקדימו את שעת השינה שתעניק זמן שינה מספק שיוודא שילדכם יתעורר בבוקר ויקום לגן עירני, פתוח ללמידה ולחוויות חדשות. ילד שישן בשעות מאוחרות, ייתכן שיתעורר בבוקר בקושי רב, או שיעלו קשיים בהתארגנות של הבוקר ( הילד יהיה עצבני יותר ופחות סבלני, יבחן גבולות ועוד) או אף יהיה פחות פנוי ליצור אינטראקציות חברתיות בגן. אופן ההתנהלות בלילה קשורה ומשפיעה על האופן בו יחווה היום וגם להיפך. לא ניתן להפריד בין שני חלקי היממה.

אם ילדכם התרגל להירדם בסביבות חצות, הרדימו אותו מוקדם יותר באופן הדרגתי עד שיגיע לשעת השינה הרצויה עבורו (למשל, בכל יום, הקדימו ברבע שעה- חצי שעה).

* הקפידו, במידה ולא הקפדתם עד כה, על טקס שינה ברור ומגובש עם הילד. לעיתים מוותרים על טקס השינה כי נמצאים מחוץ לבית, או חוזרים הביתה בשעות מאוחרות או שיש אורחים בבית. בשבוע הזה, חזרו לטקס השינה, לסדר פעולות קבוע, שמכין את האווירה לשינה, שמוריד את עצמת הגירויים שמסביבו, שמכניס רוגע ושלווה ומכין את הילד לשינה.

ההכנה שתעשו בשבוע שלפני תחילת השנה, תעזור לגננת שצריכה לעזור לילד להתאקלם לסביבה החדשה או המחודשת בגן ותיק, תעזור לילד שלא יצטרך לחזור לשגרה ביחד עם ההסתגלות שלו לילדים שאיתו בגן, לסדר היום שבגן, לאווירה שבגן, ותעזור לכם, ההורים, לדעת שעשיתם מה שניתן לעשות כדי להקל ולמנוע מילדכם קשיים שאינם הכרח המציאות בעת הכניסה לגן.

תחילת השנה- כניסת הילד לגן

* בתחילת השנה הילדים משקיעים לא מעט אנרגיות בתהליך ההסתגלות. יצירת קשרי אמון ובטחון בגננת, הכרות עם סדר היום והדרישות של הגננת, הכרות עם הילדים החדשים, חידוש קשרים עם חברים משנה קודמת, מציאת המקום שלי בתוך המארג החברתי המוכב שמתקיים בגן, התמודדות עם פרידה מההורים לאחר חודשיים ביחד, עיבוד והפנמת המציאות החדשה.

מדובר על למידה מורכבת ומתמשכת והיא עלולה להשפיע על הילד מבחינת קצב ההסתגלות, אופן ההסתגלות. כמו כן, הכניסה לגן משפיעה על התנהלות הילד גם בחזרה הביתה וכמובן בשנתו בלילה.

הערכו לכך שייתכן שהגירויים הרבים ש ישפיעו על ילדכם והוא יחזור עייף מהגן יותר מהרגיל (גם אם בניתן סדר יום מגובש דיו קודם לתחילת השנה) וייתכן שיהיה זקוק למנוחה קלה טרם ימשיך את יומו. במידה ואכן יהיה עייף מהרגיל, הקדימו את שעת השינה והתאימו את הפעילויות של אחר הצהריים למצבו. פעילויות רגועות יותר, עם מעט גירויים (למשל, ביקור אצל סבא וסבתא עדיף מאשר פעילות בגן השעשועים, ביקור במרכז קניות או בקניון).

הכינו עצמכם שייתכן שעל אף עצמאותו במהלך היום והלילה ילדכם ידרוש את קרבתכם יותר מהרגיל, ואולי אף ידרוש את נוכחותכם בהרדמה בערב. ייתכן, אף שיחלו התעוררויות בלילה, שבהנחה ואינכם רגילים לכך, יטרידו את מנוחתכם באשר לסיבה ולחיפוש אחר פתרון. ילדכם עובר שינוי ונדרש המרחב כדי שיעבור את השינוי בהצלחה ויוכל להמשיך בפעולותיו והתנהלותו כילד.

אפשרו את הזמן שהילד מבקש מכם להיות לצדו בתחילת השנה כדי שיוכל לחזור לעצמאותו בהמשך. בתוך כך, ישיבה לצדו עד שנרדם היא עדיפה מאשר להיאבק איתו שישן לבדו במיטתו. היו לצדו, הראו לו שאתם קשובים לצורך שלו להתמודד עם כל השינויים והימים החדשים שהוא חווה, לאחר מס' ימים, לפי שיקול דעתכם וכמובן, חוות דעת הגננת, תוכלו באופן הדרגתי לחזור אל השגרה הרגילה שלכם.

* בכדי להקל עליו את ההתמודדות עם החידוש והשינוי, עדיף שלא להשאיר את הילד לישון שנת צהריים בגן בימים הראשונים גם אם כוונתכם שיהא בגן יום שלם. הביאו אותו לגן עד לאחר ארוחת הצהריים, והחזירו אותו הביתה שיוכל לישון כמו שצריך, בסביבתו המוכרת לו, עם הדמות המוכרת לו. לאחר שיכיר את הסביבה החדשה, יבטח ויאמין בגננת שלו (שתחת כנפיה הוא אמור ל התמסר אל עבר השינה בגן) והחדש יהפוך למוכר וידוע, תוכלו להאריך את משך היום שלו, ולהעביר את שנת הצהריים מהבית אל הגן. שם גם תדעו שהכניסה לגן וההסתגלות הושלמה, כאשר ילדכם ירדם בביטחון ובשלווה.

התמיכה בו במהלך השבוע הראשון ואף השבועיים הראשונים תעניק נופך חיובי לחווייה של ילדכם בכניסתו לגן, ותסייע לפרידה ולמעבר לסדר יום ברור ומגובש, לדמות אחראית אחרת מההורים, לאווירה שונה מהאווירה אליה התרגל במהלך החודשיים האחרונים. תמיכה זו היא שמעניקה את בסיס הבטחון והאמון בגן, ובהמשך שנה נעימה וחווייתית.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.