חייגו עכשיו : 077-803-9867

שנתיים – גיל ההתבגרות של הקטנטנים

תוכן עניינים

מאת: אביב כלש

הילד שלנו בן שנתיים וותהליך ההתבגרות הראשון הגיע, מהו שלב גיל ההתבגרות של הקטנטנים ואיך נתמודד איתו כהורים. כל הטיפים מבית עידן ההורות במאמרה של אביב כלש.

הצלחתם להתמודד עם המשימה – להיות הורים בפעם הראשונה. למדתם לדאוג לתינוק שלכם ולטפל בו, הבנתם מה עושה לו טוב ומה פחות, הצלחתם להסתגל להרכב המשפחתי, גידלתם תינוק בריא והמצב בבית נראה יציב.

למרות הכל, בסביבות גיל שנתיים פתאום הכל משתנה, והיצור המתוק הופך לאיש קטן, כבר לא תינוק.            על כל דבר הוא אומר "לא", משתולל כשמושיבים אותו בכיסא הרכב, משתטח על הרצפה כשאומרים לו שהגיע הזמן לצאת מהמשחקייה. הוא רוצה לעשות הכל לבד- לנעול לבד, לטפס לבד, לפתוח את הבקבוק לבד, לשתות מהכוס של הגדולים לבד, להחליט לבד, לנהל לבד.

עד עכשיו התינוק היה לחלוטין תלוי בנו לסיפוק כל הצרכים, עד כדי כך שה'עצמי' שלו היה ממש חלק מה'עצמי' שלנו.

לא במקרה בגיל שנתיים מתחילה המהומה.

הפעוט שלנו מגיע לשלב התפתחותי מאוד גורלי. לראשונה הוא לומד להבדיל בינו לבין אחרים ולבסס את זהותו כאישיות נפרדת מההורים. הוא לומד שדעותיו הן רק שלו ורצונותיו אינם בהכרח חופפים לרצונות של הוריו.

זו קפיצה התפתחותית מאתגרת שעל הפעוט לבצע, אז כדי ללמוד לקיים את אותה הנפרדות, מה יותר קל מלומר "לא" על כל מה שההורה קובע.

הפעוט שלנו רוצה להיות המבוגר האחראי, לדעת שהוא קיים בזכות עצמו ללא תלות במה שאחרים מחליטים.

אז מה יכול לעזור?

הורים, קחו נשימה עמוקה:

ראשית, המתכון להתמודדות עם גיל השנתיים הוא קודם כל לזכור ולהבין שעם כמה שהתקופה קשה, זהו שלב הכרחי בהתפתחות תקינה. אז גם אם אתם מבויישים מהתקפי הטנטרום בציבור, קחו נשימה וזכרו שזה צפוי והגיוני. זו דרכו של הילד שלכם לעצב את עצמו כאדם ייחודי ורב-גוני.

בהמשך נרצה לשלב בין המרחב של הילד לבחור ולהחליט, לבין גבולות וכללים ברורים שאותם אנו ההורים קובעים. 

כל זאת תעשו באמצעות בחירה, אחריות וכמובן סמכות.

בחירה ואחריות של הילד:  

למדו את ילדכם מהי הדרך הבריאה לחוש ולקבל שליטה. תנו לו את המרחב לבחור ולהחליט בין שתי אפשרויות – בין החולצה הכחולה לאדומה בבוקר, בין לצחצח קודם שיניים או להתחיל ממקלחת לפני השינה. אפשרו לו לבחור בין שניצל לפסטה לארוחת הצהריים ובין בילוי בגן השעשועים או בג'ימבורי ביום שלישי למשך שעתיים. העניקו לו את המרחב לעצמאות מחשבתית, קבלת החלטות ושליטה מיידית. זה יעורר בו גאווה ותחושת אחריות על הבחירה. כך הצורך החזק בשליטה יסופק בדרך בריאה.

הענקת גבולות לילד

בגיל שנתיים, במקביל להתהוות היישות הנפרדת, הילד שלנו מתחיל לתת לנו קונטרה מאתגרת. קשה להזיז אותו ממקום למקום וקשה להיות ה'קובעים' את הלך היום. לראשונה הילד מעמיד במבחן את הסמכות שלנו כהורים.

אל תרחמו עליו או תכנעו להוראותיו. כי לוותר לילד שלכם- זה לוותר עליו.

העניקו גבולות ברורים במקביל למרחב בחירה. שדרו סמכות אסרטיבית ויציבה.

שמרו על עקביות במענה לכל התנהגות, עשו זאת עבור ילדכם- זוהי הורות.

*המאמר מתייחס לכלל המינים.

שיתוף באמצעות:

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לשיחה עם אחד היועצים שלנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

טיפוס של ספרים?
גם לך יש מה ללמוד!

"תנו לישון בשקט " הינו ספר הדרכה להקניית הרגלי שינה נכונים ובריאים לילדים בגילאים 0-6. הספר מאפשר להורים להתמודד עם אתר גידול ילדים בשלל הסוגיות והשאלות המתעוררות בשנים הראשונות לחיי הילד.